תוכנית עסקית

מדוע יש צורך בהכנת תוכנית עסקית?

תוכנית עסקיתתוכנית עסקית טובה ומקצועית תעזור לכם לגייס השקעה ולהטוות את הדרך להשגת היעדים שלכם. חברות סטארט-אפ ויזמים אשר מבקשים לגייס השקעה, נדרשים להכנת תוכנית עסקית למשקיעים שהינה מפורטת, מקצועית ומשכנעת. גם חברות וותיקות שרוצות להיכנס לשוק חדש או לפתח מוצר חדש, ומיזמים שאינם זקוקים להשקעה כרגע, יעזרו בתוכנית העסקית ככלי לבדיקת הפוטנציאל והכדאיות העסקית והגדרת דרכי הפעולה המיטביים להגעה להצלחה.

תוכנית עסקית צריכה להציג את הטכנולוגיה שבבסיס המיזם, גודל השוק וההזדמנות, יתרונות על פני התחרות, המודל העסקי, תוכנית הפעולה של היזמים, ולא פחות חשוב ניתוח פיננסי המראה החזר השקעה גבוה למשקיעים.

על אף שבהחלט ניתן להגיע לפגישה ראשונה עם משקיע ללא תוכנית עסקית – עם מצגת ו/או תקציר בלבד, במידה והמשקיע מגלה עניין, תתבקשו במוקדם או מאוחר להעביר למשקיע את התוכנית העסקית המלאה. במידה ולא הכנתם כזו, אזי התוצאה תהייה שהמשקיע יצטרך להמתין שבועות מספר לקבלת תוכנית עסקית, וגרוע מכך, רוב הסיכויים שהנתונים שהצגתם בפגישה הראשונית יהיו שונים בתכלית מאלו שהצגתם כלאחר יד ללא מחקר וניתוח. בכל מקרה, הרושם שייווצר אצל המשקיעים הוא שאינכם מקצועיים, איכם מכירים את השוק והתחרות ואין לכם תוכנית פעולה. התוצאה תהייה הרסנית לתהליך הגיוס – זכרו, אתם מקבלים צ'אנס אחד בלבד עם כל משקיע!

מעבר לשכנוע המשקיעים, תוכנית עסקית אינה סתם מסמך; היא מהווה, מעבר לכל, כלי הכרחי לבניית אסטרטגיה עסקית ודרך פעולה למיזם או לסטארט-אפ המבוססת על מחקר יסודי, הכירות מעמיקה עם המגמות בשוק ועם מוצרים מתחרים, ולידציה של הנחות יסוד מול גורמים בתעשייה, ובדיקת התכנות טכנית וכלכלית.

הכנת תוכנית עסקית שמצליחה לגייס כסף – זו ההתמחות שלנו
* עד היום גייסנו למעלה מ40 מיליון דולר עבור לקוחותינו!

תוכנית עסקית והשימושים בשוק העסקים המודרני

מהם השימושיים העיקריים של תוכנית עסקית?

  • הערכת כדאיות כלכלית של רעיון עסקי או טכנולוגי
  • בניית אסטרטגיה מוצקה ותכנית פעולה למימושה
  • גיוס של השקעה/ מימון
  • גיוס של שותף אסטרטגי ואנשי מפתח
  • תכנון אסטרטגי בחברה מבוססת
  • בחינה של כניסה לשוק חדש או לפיתוח קו מוצרים חדש

מבנה טיפוסי של תוכנית עסקית:

  • תקציר מנהלים
  • תיאור צורך (או בעיה) אמיתי הקיים אצל לקוחות מזוהים, שהמיזם אמור לספק.
  • תיאור הפתרון המוצע (מוצר או שרות) – תכונות, יתרונות, כיצד משתלב בתהליכי עבודה
  • בבסיס הפתרון, קניין רוחני וחסמי כניסה,
  • תאור שוק היעד – מגמות, סוגי לקוחות, גודל ופוטנציאל של השוק הרלוונטי למוצר
  • הסביבה התחרותית – תיאור מוצרים קיימים או תחליפים, ניתוח המתחרים, יתרונות תחרותיים
  • תוכנית הגעה לשוק: פלחי היעד, המודל העסקי, מיצוב המוצר / השירות, תמחור, ערוצי הפצה, פעילויות השיווק
  • תוכנית פיננסית: תזרים הכנסות והוצאות, תחזית רווח והפסד, נקודת האיזון, החזר ההשקעה, שווי נוכחי נקי.
  • החברה והצוות – החזון, היסטוריה קצרה, סטטוס נוכחי, הישגים ואבני דרך, הצוות המייסד ועוד.
  • מהי ההזדמנות? ההשקעה הנדרשת והשימושים בכסף.

תוכנית עסקית לדוגמה להורדה

האם כל התוכניות העסקיות נראות אותו הדבר?

ובכן התשובה היא כלל וכלל לא!
כל תוכנית עסקית צריכה להיות מותאמת לקהל היעד שלה (לדוגמה: סוג המשקיע, גוף ממשלתי, שותף, וכו'), השוק והתעשייה בה פועל המיזם (אינטרנט, חומרה, רפואי), השלב בו נמצאת החברה (pre-seed, seed, rounnd A,B, IPO, או חברה בשלה) ועוד.

הנה מספר נושאים שיש לשים אליהם לב ולהתאים את התוכנית העסקית בהתאם:


משקיע פרטי, מענק ממשלתי, קרן הון סיכון אמריקאית, וכו'). כל סוג משקיע למשל משקיע בתחומים ספציפיים שמעניינים אותו, מצפה לגודל מסוים של השקעה ולהחזר השקעה ביחס החזר מסוים ותוך תקופת זמן מסוימת.


לדוגמה: בתוכנית למיזם אינטרנטי נצפה לראות הגעה לשוק תוך תקופה יחסית קצרה (חצי שנה עד שנה וחצי בדר"כ) לעומת מיזם בתחום הציוד הרפואי ששם זמן ההגעה לשוק הנו ארוך (3-5 שנים ואף יותר) עקב הצורך בביצוע ניסויים קליניים ובקשה לאישור רגולטורי. בהתאם גם ניתוח השוק וטווח התחזית הפיננסית יהיה לטווח קצר במקרה של אינטרנט או אפליקציה סלולרית לעומת טווח ארוך במקרה של מיזם מכשור רפואי או פיתוח מעבדי מחשבים.


לדוגמה במיזם בתחום המכשור הרפואי, יש להוסיף לתוכנית העסקית פרקים ספציפיים הנוגעים ל-תוכנית ומסלול קליני ורגולטורי (ניסויים קליניים, אישור מה- FDA) ונושאי כיסוי ביטוח רפואי והחזרים כספיים (reimbursement) שניהם קריטיים להצלחה של מיזם מסוג זה.



תחום האינטרנט קיימים מודלים עסקיים ושיווקיים ייחודיים שללא הבנה וניסיון בהם לא ניתן להכין תוכנית עסקית מקצועית ומשכנעת. להלן מספר דוגמאות:

  • מודל עסקי: בתחום האינטרנט, משקיעים לא מעטים בוחנים את המיזם בהיבט של כמות המשתמשים או ההורדות או החשיפות של המוצר וגם אם המיזם אינו מניב הכנסות כספיות כלל הם מניחים שעצם כמות של מליוני לקוחות תביא לשווי חברה גבוהה ולמציאת מודל הכנסות בעתיד או להכנסות מצפיות במודעות פרסום
  • מדדי מכירה: במיזם אינטרנטי תהליך המכירה הנו בעצם הבאת הגולשים לאתר או לאפליקציה של המיזם (במקרה של מכשיר סלולרי או רשת חברתית) בשלב ראשון, ולאחר מכן, המרה של גולשים למשתמשים על ידי הורדה של האפליקציה או רישום לשרות, וכו'. לרוב מדובר במוצר/שירות חינמי בשלב החדירה ולפעמים גם לתמיד. במקרים  אחרים, המיזם מעוניין להפוך משתמש חינמי ללקוח משלם ומציע שדרוג של המוצר למוצר מקצועי או משוכלל יותר בעבור תשלום חד פעמי או לפי שימוש (מנוי חודשי לדוגמה). לכן, מדדי ויעדי המכירות יהיו לרוב במושגים של מספר הגולשים באתר, מספר האנשים שהורידו את האפליקציה (לדוגמה: 100,000 משתמשים תוך שנה) ולא דווקא במונחים כספיים.
  • שיווק באינטרנט הפך לתחום מקצועי ותחרותי מאוד ודורש התמחויות ספציפיות בנושאים כגון: קידום במנועי חיפוש, ניהול מסעי פרסום מסוגים שונים (PPC, CPM, תשלום על לידים, וכו'), ניהול אתרי שותפים – אפיליאייטס, ניהול לקוחות, ועוד. יש לשים דגש מיוחד על הכנת תוכנית שיווקית אופרטיבית ובחירת אמצעי השיווק היעילים ביותר מבחינת עלות-תועלת.

נדרש לתת התייחסות ספציפית לנושאים של: פיתוח דגמים ואבי ייצור, ייצור סדרתי, חומרי גלם, מלאי, פחת, משלוח והובלה.



קיימים מודלים עסקיים חדשים בתחום התוכנה שלא היו קיימים לפני עשור אשר משנים לגמרי את ההיבטים העסקיים והמכירתיים בתוכנית העסקית. להלן כמה דוגמאות:

  • תוכנה כ'שירות (Software as a Service או בקיצור SaaS) – הפך למודל מאוד פופולרי בשיווק ומכירה של תוכנה. לא עוד מכירה של רישיונות לשימוש ללא הגבלה, אלה מכירה של התוכנה שסוג של שירות או במילים אחרות, תשלום לפי שימוש. ניתן להשתמש בתוכנה פעם אחת או מספר פעמים או למשך תקופה של חודש או כמה חודשים ולשלם באופן יחסי לכמות השימוש או הזמן. לעתים תכופות גם מדובר בתוכנה שאין צורך להתקינה אלא השימוש בה נעשה באתר הספק.
  • תוכנת שיתוף (Shareware או Freeware) – במודל זה, התוכנה מפותחת וניתנת על ידי הספק בחינם למשתמשים. לעיתים גם קהילת המשתמשים עצמם ממשיכים לפתח את התוכנה ולשפרה או לפתח תוספות שגם הן ניתנות לרוב בחינם. במקרה זה מודל ההכנסות מבוסס לרוב על אספקת שירותים טכניים או חבילות מתקדמות בתשלום.

אנו בהייטק אסטרטגיות מבינים היטב את הניואנסים וההבדלים בין התוכניות השונות ואף בנינו תבניות ייחודיות ומודלים פיננסים ייחודיים לכל סוג של תוכנית עסקית מאלו שפורטו מעל. אצלנו התוכניות לא נראות כולן אותו הדבר אלא לכל לקוח ולקוח אנו מכינים תוכנית ספציפית ומתאימה למוצר, לשוק ולמודל העסקי של המיזם.

התהליך של כתיבת תוכנית עסקית

תהליך הכנת תוכנית עסקית כולל: עבודה צמודה עם צוות ההנהלה / המייסדים, מחקר יסודי של השוק והסביבה התחרותית, ניתוח הפוטנציאל העסקי והיתרון התחרותי, בחינת המודל העסקי הכדאי, ניתוח מספר דרכי פעולה אפשריות ובניית אסטרטגיה אופטימלית להליכה לשוק. אנו, הצוות הבכיר של הייטק אסטרטגיות, מביא לידי ביטוי במסגרת התהליך את ניסיוננו הרב והמעשי בהובלת פעילויות אסטרטגיות, שיווק, מכירות, ופיתוח עסקי במגוון רחב של חברות הייטק. אנו מנצלים את הידע והניסיון הרב שרכשנו לצורך יעוץ וסיוע בבחירת מודל עסקי מיטבי, תמחור נכון של המוצרים, מיצוב תחרותי, בניית מערך ותוכנית מכירות ושיווק ראלית ועוד ככל שיידרש.

מעבר להכנת תוכניות עסקיות אנו מכינים גם תוכנית פיננסית ושיווקית, תקציר מנהלים (או טיזר) לשליחה למשקיעים פוטנציאלים ומצגת לפגישה ראשונה עם משקיעים. התהליך כולו נאמד בכ- 4 עד 8 שבועות, בתלות במוכנות הלקוח ובהיקף העבודה. התוצאה היא תוכנית פעולה ישימה ומבוססת שתהווה בסיס איתן לגיוס משקיעים ולביצוע בפועל.

מדוע כדאי לעבוד איתנו?

  • בחברת הייטק אסטרטגיות יעבדו עמכם על בניית של תוכנית עסקית אנשי הייטק בעלי ניסיון מעשי, ותק וקשרים אשר יודעים מה זה למכור ולשווק מוצרים בשווקים בין לאומיים בתחומי ההייטק השונים. אצלנו לא תמצאו אנליסט צעיר ללא נסיון עסקי בהכנת תוכניות עסקיות.
  • איננו מסתפקים בקבלת חומרים מהלקוח ועריכתם. אצלנו תהנו מערך מוסף רב בייעוץ וסיוע בבניית האסטרטגיה, המודל העסקי ותוכנית הפעולה המועדפת כחלק אינטגרלי של תוכנית עסקית .
  • בהייטק אסטרטגיות הכנו מעל 100 תוכניות עסקיות עד היום במגוון רחב של תחומים: אינטרנט, תוכנה, טלקום, חומרה, ביוטק, מכשור רפואי, קלינטק, מדייה וטלוויזיה, רשתות חברתיות, ועוד. המחקר, הידע המצטבר, וההיכרות עם שווקים רבים, במגבלות הסודיות, ישמש גם אתכם.
  • יש לנו אחוזי ההצלחה גבוהים מאוד בגיוס השקעה על בסיס תוכנית עסקית שהכנו. עד היום גויסו עשרות רבות של מליוני דולרים בעזרת תוכניות עסקיות אלו.

במידה והנכם מעוניינים בהשקעה או נזקקים ל- תוכנית עסקית מנצחת, אתם מוזמנים לפנות אלינו לפגישת יעוץ ללא תשלום. נוכל לספק לכם הערכה לגבי בשלות המיזם ולהציע לכם עזרה במידת הצורך ולפי תקציבכם בהכנת תוכנית עסקית. למידע נוסף צור קשר.


צרו קשר למידע נוסף / תיאום פגישה

טלפון : 072-2511993
טלפון 2 : 072-2221990
אימייל : contact@hitechstrategies.com
Lead Source
יצירת קשר

פנו אלינו היום ונשמח לעמוד לשירותכם.

רוצים לדעת עוד? פנו אלינו היום ונשמח לעמוד לשירותכם.

לחצו אנטר כדי לצוטט