תוכנית עסקית למיזמי אינטרנט – הדגשים

בעת כתיבת תוכנית עסקית למיזמי אינטרנט, הרי שנדרש לשים דגש על נושאים ספציפיים המגיעים היישר מתוך הניסיון שצברנו. חשוב לדעת, כי כתיבת תוכנית עסקית עבור מיזמי אינטרנט שונה מכתיבת תוכנית עסקית עבור כל מיזם אחר, זאת לנוכח הפרמטרים אותם יש לקחת בחשבון, המתחברים יחד לכדי מקשה אחת. במאמר זה נציג את הפרמטרים החשובים לכתיבת תוכנית עסקית עבור מיזם אינטרנטי על מנת להקל גם עליכם בתכנון תוכנית זו.

מהם הפרמטרים עליהם יש לשים דגש בכתיבת תוכנית עסקית למיזם אינטרנטי?

  1. מודל עסקי. בעת כתיבת תוכנית עסקית יש לקבוע את מודל ההכנסות של המיזם, מבין מספר מודלים המאפיינים מיזמי אינטרנט, כגון: מודל התוכנה כשירות( (SaaS,  Fremium(מודל המשלב לקוחות חינמיים Free ולקוחות משלמים Premium), Revenue Sharing (השתתפות בהכנסות עם הלקוחות ו/או השותפים) ועוד מודלים עסקיים נוספים. בעת כתיבת תוכנית עסקית יש לבחור ולהציג את המודל העסקי המתאים למיזם, לנמק ולהראות את היתכנותו.
  2. Traffic – תעבורת הגולשים. הצלחתה של תוכנית עסקית ושל מיזם אינטרנטי תלויה במידה רבה בהצלחתו להביא לאתר כמות הגולשים מספיק גדולה, מתוך הנחה כי אחוז מתוכם ימלא את היעדים שהוגדרו (שיטוט באתר, הורדת קבצים, רכישת מוצרים ועוד). לפיכך, מטרתה של תוכנית עסקית עבור מיזם אינטרנטי היא לנתח ולהציג כיצד ניתן להביא כמות גדולה מספיק של גולשים אל האתר, בעלות נמוכה מההכנסה הממוצעת מכל גולש, על מנת שהמיזם יוכל להיות רווחי ולהחזיר את ההשקעה לבעליו ולמשקיעים.
  3. עקרון ההמרה – Conversion.עקרון ההמרה הוא העיקרון על פיו לא מספיק שגולשים רבים יגיעו אל האתר, כי אם יש לבדוק מהו אחוז הגולשים שאכן ביצע פעולה רצוייה בין אם זה רישום כמנוי חינם לאתר או רכישה כספית שתביא להכנסות. למשל –הורדת תוכנה בתשלום או הורדת תוכנה חינמית הכוללת פרסומות (הממנות את המיזם), תשלום עבור מנוי חודשי (בעיקר במקרה של אתרים הפועלים במודל תוכנה כשירות SaaS), מילוי פרטים ורישום לאתר (לדוגמא, בפורטלים וברשתות חברתיות, שגם יציגו שטח פרסום ופרסומות המותאמות אישית לכל גולש). בעת כתיבת תוכנית עסקית יש לנתח ולהסביר כיצד יצליח המיזם להמיר גולשים ללקוחות וכיצד יגשים את מודל ההכנסות המתוכנן.
  4. שיווק Online ברשת. בעת כתיבת תוכנית עסקית למיזם אינטרנטי, הרי שיש להבין כיצד לנצל את האינטרנט עבור אפשרויות מגוונות ומדידות לשיווק ופרסום שאינם קיימים במדיה אחרת, דוגמת קידום במנועי חיפוש Search Engine Optimization (SEO), פרסום באנרים בשיטת Cost Per Mill (CPM) לפי עלות לכל 1000 חשיפות, פרסום על פי הקשה Cost Per Click (CPC) כמו במקרה של Google Adwards, שיווק באמצעות רשתות שותפים Affiliates וחלוקה ההכנסות עם האתרים ברשותות אלו ועד לשיטות המתקדמות ביותר של Cost Per Acquision / Action (CPA) שבה כבר מודדים רכישה או פעולה שוות כסף ולר רק קליקים. בתכנון של השיווק באינטרנט במסגרת התוכנית העסקית, יש לבחון את כל הכלים המתקדמים באינטרנט ולייצר תוכנית שיווק ותמהיל שיווקי המשלב בצורה אופטימלית את השקעת התקציב בכל אחד מאפיקי השיווק הללו כדי לוודא החזר כספי על ההשקעה. מומלץ להיעזר במומחה לשיווק באינטרנט לצורך כך.
  5.  Stickiness ו- Loyalty – אחת המטרות של כל מיזם אינטרנט היא ליצור "דבקות" ו- "נאמנות" של הלקוחות לאתר ולגרום להם לחזור שוב ושוב, תוך פיתוח נאמנות לאתר לאורך זמן, אל מול אתרים דומים המיועדים לפלח שוק דומה. איך עושים זאת ואיך מדגימים זאת במסגרת תוכנית עסקית? ככל שהלקוח השקיע זמן בהעלאת תוכן אישי שלו לאתר והתרגל לממשק של האתר, יקשה עליו לעזוב את האתר לאתר אחר, כי אז יצטרך להשקיע שוב את כל הזמן להעלאת תכנים ולימוד האתר החדש. כמו כן, חיבור נוסף של הלקוח אל האתר נובע מהרשת החברתית שהיא מהווה עבורו והחברים/קשרים שאסף לעצמו מעל אותה פלטפורמה.
  6. שיווק ויראלי Viral Marketing ו- שיווק באמצעות רשתות חברתיות: הגביע הקדוש ( Holy Grail) או החלום הרטוב של כל משווק באינטרנט הוא כיצד לגרום לגולשים הרשומים והלקוחות שכבר השגנו להזמין ולהמליץ לחבריהם להצטרף. לתופעת הלקוחות הממליצים ומצרפים חברים קוראים גם Word Of Mouth. הרעיון הוא שאם נצליח לגרום לכך לקרות, וכל לקוח יזמין 10 חברים להצטרף, והם בתורם יזמינו כל אחד 10 חברים להצטרף, הרי שיצרנו מעין כדור שלג שיביא לאתר שלנו מליוני משתמשים בתוך זמן קצר וללא צורך בהשקעה מסיבית בפרסום. היום בעידן הרשתות החברתיות (כגון פייסבוק) ניתן לבצע זאת בקלות יחסית על ידי שיווק לחברנו ברשת ולקוות שהם ימליצו לחבריהם ברשת וכך הלאה. אגב, רשת פייסבוק עצמה גדלה בקצב עצום והגיע לכמות משתמשים של מעל חצי מליארד תוך שנים ספורות בזכות התופעה הזו. שיווק ויראלי מאפשר להגיע לכמות לקוחות עצומה כמעט ללא השקעה כספית בשיווק. ניתן להשתמש בשיווק ויראלי כחלק מאסטרטגיית השיווק בתוכנית העסקית  אולם יש לזכור כי היום, בניגוד לעידן הבועה, מקובל לחשוב ששיווק ויראלי מצליח במקרים בודדים מאוד (באופן יחסי, מספר סיפורי ההצלחה אינו גדול) ולא רצוי לבנות עליו כמקור יחיד להבאת גולשים. במילים אחרות, יש להראות במסגרת תוכנית עסקית תוכנית שיווק מלאה לאינטרנט תוך ניצול מירב אמצעי השיווק הרלוונטיים.
במידה ואתם מעוניינים ליצור קשר או לקבל פרטים נוספים, תוכלו למלא את טופס יצירת הקשר.

צרו קשר למידע נוסף / תיאום פגישה

טלפון : 072-2511993
טלפון 2 : 072-2221990
אימייל : contact@hitechstrategies.com
Lead Source
יצירת קשר

פנו אלינו היום ונשמח לעמוד לשירותכם.

רוצים לדעת עוד? פנו אלינו היום ונשמח לעמוד לשירותכם.

לחצו אנטר כדי לצוטט