עשר סיבות מדוע חברות סטארט-אפ חייבים תוכנית עסקית

why-you-need-a-business-plan-banner
מאת בועז גרינר

לרוב היזמים והסטארט-אפים, תוכנית עסקית מתקשרת עם גיוס כסף ממשקיעים. אז נכון שהכנת תוכנית עסקית, גם אם הינה תמציתית, הינה תנאי כמעט הכרחי לגיוס השקעה, אך הסיבה העיקרית להכנת תוכנית עסקית היא עבור היזמים / המייסדים עצמם של הסטארטאפ.

האם הייתם חושבים לבנות בית או לנהל פרוייקט ארוך ומורכב ללא תוכנית? כנראה שלא. אותם חברות הזנק ויזמים הפועלים ללא תוכנית עסקית, ללא הגדרת יעדים ודרכי פעולה מהר מאוד נופלים לתוך התנהלות של כיבוי שריפות ותגובתיות, במקום הובלה ויוזמה.

בסופו של דבר היזמים הם המשקיעים הגדולים ביותר במיזם שלהם. הם משקיעים שנה או מספר שנים מחייהם לרוב ללא השתכרות א קידום מקצועי ולעיתים אף על חשבון המשפחה. האם לא מגיע לכם לבצע בדיקת היתכנות וכדאיות לפני שאתם משקיעים חלק מחייכם כדי לא לגלות אחרי כמה שנים שהלכתם על המוצר או השוק הלא נכון?

להלן 10 סיבות מדוע אתם חייבים תוכנית עסקית

  1. לאפשר לכם להכיר לעומק את השוק ולוודא את גודל הפוטנציאל. בהנחה שאתם סטארטאפ שעדיין לא מוכר במליונים ואין לכם מאות ואלפי לקוחות או טרקשין משמעותי, תצטרכו להציג נתונים ואסמכתאות שמאשררות את פוטנציאל השוק הגדול שאליו אתם מכוונים. אחד המרכיבים החשובים בתוכנית עסקית הוא הצגת צורך אמיתי של לקוחות וחישוב גודל השוק הפוטנציאלי הספציפי שלכם. נגמרו הימים שבהם הייתם יכולים לצטט מספר של מלייארדיי דולרים ממאמר על איזה שוק כללי. היום תדרשו לנתח ולהציג רק מספרים שהינם רלוונטים למוצר/שירות שלכם המגובים במספר מקורות כולל סקר לקוחות פוטנציאלים, ראיונות ונתונים ממקורות ממוסמכים.
  2. לאתר ולבצע ניתוח השוואתי של המתחרים והאלטרנטיבות למוצר / השירות שלכם. אחת הטעויות הנפוצות והקריטיות של יזמים חסרי נסיון הינה להצהיר שאין להם מתחרים בשוק. מסקנה שכזו תנבע בדרך כלל מאחת או יותר מהסיבות הבאות:
    • לא ביצעתם סקירה מעמיקה של השוק, המתחרים והפתרונות האלטרנטיביםם. מה שעלול לגרום למבוכה כאשר המשקיע יאתר לאחר חיפוש קצר בגוגל לפחות 5 מתחרים למוצר שלכם.
    • באמת אין פתרונות כאלה בשוק אבל לא בגלל שאף אחד לא חשב על זה קודם, אלא שכנראה אין ממש צורך במוצר שחשבתם עליו ולכן אף חברה לא מוכרת אותו. או במילים אחרות הצורך שמצאתם אינו חזק מספיק ואין למעשה שוק למוצר.
    • התעלמתם ממוצרים דומים או פתרונות אלטרנטיביים או שיחחסתם חשיבות יתר לפיצ'ר (תכונה) שאינה (עדיין) קיימת במוצרים קיימים אך המתחרים יכולים בקלות יחסית להוסיף את התכונה הזו. לדוגמא: אתם חושבים שאין לכם מתחרים כיוון שרק המוצר שלכם תומך (על הנייר) בטאבלטים חדשים.
  3. להגדיר את ה- USP Unique Selling Proposition שלכם. במסגרת התוכנית העסקית תדרשו לבצע מחקר וניתוח מעמיק של המתחרים הקיימים והפוטנציאלים ומחקר שוק והבנת הצורך האמיתי של הלקוחות. החשיבה על פיתרון יחודי ביחס למתחרים שעונה על הצורך באופן מיטבי, יאפשר לכם להגיע ל- USP מבוסס ומבטיח שישכנע אותכם ואם אתם תהיו משוכנעים, תוכלו גם לשכני ביתר קלות את המשקיעים.
  4. מפת דרכים. התוכנית העסקית מכריחה אתכם לעשות סדר בראש ועל הנייר. להגדיר לעצמכם את החזון של הסטארטאפ, לאן אתם שואפים להגיע ומה היעדים שלכם לשנה, שנתיים הקרובות. עצם התהליך של הכנת תוכנית עסקית מסייע לסנכרן את כל המייסדים והצוות לעבודה על פי תוכנית פעולה ואסטרטגייה (מפת דרכים) משותפת וברורה
  5. בדיקת כדאיות (due-diligence). תוכנית עסקית מאפשרת ליזמים לבדוק ולהעריך את ההיתכנות והכדאיות העסקית של הרעיון בבסיס המיזם. התוכנית העסקית ממאפשרת לחשב את פוטנציאל שוק היעד, את עלויות התפעול, הייצור (אם קיים), השיווק והמכירה, כמה משאבים ידרשו ומה הרווח הצפוי. בסופו של דבר תוכנית עסקית הבנוייה נכון, הינה גם בדיקת כדאיות או פוטנציאל למיזם. עדיף לגלות שהמיזם אינו מאפשר להחזיר את ההשקעה מוקדם מאשר אחרי כמה שנים.
  6. להמנע מטעויות גדולות. כמה פעמים שמעתם יזמים שנאלצו לסגור את המיזם שלהם לאחר שנה או שנתיים כשהגיעו למסקנה שלא העריכו נכון את גודל ההשקעה הנדרשת ונגמר להם הכסף, או שלא גייסו אנשי מפתח עם נסיון בשוק הרלוונטי, או שהתברר שאין מודל עסקי לעשות כסף מהמוצר או שלא העריכו נכון את התחרות, ועוד כהנה טעויות. מטעויות לא ניתן להמנע לגמרי אבל עצם התהליך של הכנת תוכנית עסקית מחייב את מירב הסיכונים הכרוכים במיזם ולפחות לצמצם את מרחב הטעויות.
  7. עושה שכל. התוכנית העסקית מכריחה את המייסדים לבדוק ולחבר את כל ההיבטים של המיזם ביחד בבת אחת: הנחות השוק, מימון, גיוס אנשי מפתח, תוכנית השיווק והמכירות, תוכנית הפיננסית, אופרצייה ועוד. לדוגמא, אם יש לכם יעד להגיע ל-100 לקוחות בסוף השנה הראשונה, זה אינו סתם מספר. מאחוריו מתחבאים תלויות ותנאים להגעה ליעד כגון: המוצר יהיה מוכן שנה קודם, תקציה הפרסום הפרסום והשיווק יצליח להביא מספיק לידים, יהיו מספיק אנשי מכירות לטפל בלידים, וכו'. כל הנחת יסןד וכל יעד בתוכנית העסקית צריכים לעשות שכל ולהיות מסונכרנים עם שלל ההיבטים הפיננסים, התפעוליים והשיווקיים.
  8. תגיעו מוכנים לפגישה עם משקיע. אחת הטעויות הנפוצות היא לרוץ מהר למשקיעים עם מצגת פאוורפוינט עוד לפני שהכנתם תוכנית עסקית או לפחות ביצעתם את החשיבה והניתוח של הנושאים המכוסים בתוכנית עסקית, כגון, הגדרת החזון והיעדים, מחקר וניתוח השוק והמתחרים, בניית מודל עסקי, הגרדת הצורך שלו אתם נותנים מענה, הגדרת לקוחות היעד, בניית אסטרטגייה לחדירה לשוק, הכנת תחזית פיננסית ועוד. ההנחה היא: בואו נכין מצגת יפה ואם נצליח לעניין את המשקיע אז נשלים את החסר אחר כך. אוי כמה שזאת טעות. מדוע? כיוון שסביר שהמשקיעים ישאלו אתכם שאלות פרטניות שלא תהייה לכם תשובה עבורן. או שתתנו תשובות לא נכונות או לא מאומתות. או שתצרו רושם שאתם לא ממש ממכירים את השוק שלכם ושלא עשיתם שעורי בית. הפתגם הידוע אומר: "אין הזדמנות שנייה לתקן רושם ראשוני". האפשרות השנייה היא שהמשקיע יבקש ממכם לשלוח לו אחרי הפגישה תוכנית עסקית או לפחות חלקים ניכרים של התוכנית העסקית כמו: ניתוח גודל השוק, ניתוח מתחרים, תוכנית פיננסית, בדיקת קניין רוחני, וכו'. במידה ואין לכם תוכנית עסקית מוכנה, תידרשו לחודש עד חודשיים להכין אותם. קרוב לוודאי שעד אז המשקיע יאבד עניין ואם לא רוב הסיכויים שמא שתמתצאו לאחר מחקר וניתוח יסודיים, יסתור לגמרי את מה שהצגתם במצגת המקורית. כך או כך יצרתם רושם של חוסר אמינות או חוסר מקצועיות.
  9. מספרים ועוד מספרים. התוכנית העסקית מאפשרת לתרגם את הסיפור שלכם מאוסף מילים והצהרות למספרים ולדולרים. גם אתם וכמובן כל משקיע ירצה לראות תוכנית פיננסית כדיי לדעת: מה צפי המכירות בעוד שנתיים? מה יהיה הרווח או ההפסד בשנה הראשונה, השניהה והשלישית ומתי צפוייה החברה לעבור מהפסד לרווח? כמה כסף ידרש לגייס (להשקיע) כדיי לבצע את התוכנית שהצגתם? תוך כמה זמן ניתן יהיה לקבל החזר על ההשקע? מה שווי החברה היום ומה צפוי להיות שוויה ביום האקסיט? ללא מעבר דרך כלל השלבים של התוכנית העסקית, קשה מאוד להגיע לתוכנית פיננסית שתענה על השאלות הללו.
  10. מה תעשו עם הכסף? בין אם אתם מגייסים כסף ממשקיע או מקרן הון סיכון או מימון פיתוח מאחת התוכניות של המדען הראשי, תצטרכו להסביר למה מיועד הכסף ומה בדיוק תעשו איתו. אף משקיע או גורם מממן, לא נותן  כסף מבלי להבין כיצד הכסף הזה יחזור אליו, במקרה של הון סיכון עם מכפיל של 5 או 10 על הכסף. יצפו ממכם לתוכנית סדורה כיצד תפעלו בשנה, שנתיים, שלוש הקרובות כדי למקסם את הסיכוי להחזר על ההשקעה. התוכנית העסקית כוללת תוכנית תפעול, תוכנית שיווק, תוכנית פיננסיתף ניתוח סיכונים ותחזיות להחזר ההשקעה או אקסיט. ועם כל זאת חשוב לזכור שתוכנית עסקית היא אינה מסמך חד פעמי ששמים במגירה, אלא תוכנית דינמית שיש לבדוק ולעדכן כל הזמן בהתאם להתפתחויות בחברה ובשוק.

הייטק אסטרטגיות – בניית תוכניות עסקיות

הייטק אסטרטגיות מתמחה ביצירת תוכניות עסקיות, ייעוץ אסטרטגי וגיוס הון לחברות הייטק, סטארט-אפ טכנולוגיים ורפואיים ועוד. פנו אלינו היום למידע נוסף ושיחת הכרות עם צוות חברת הייטק אסטרטגיות.


צרו קשר למידע נוסף / תיאום פגישה

טלפון : 072-2511993
טלפון 2 : 072-2221990
אימייל : contact@hitechstrategies.com
Lead Source
יצירת קשר

פנו אלינו היום ונשמח לעמוד לשירותכם.

רוצים לדעת עוד? פנו אלינו היום ונשמח לעמוד לשירותכם.

לחצו אנטר כדי לצוטט