מודלים עסקיים למיזמי אינטרנט

בעת כתיבת תוכנית עסקית נדרשים העומדים מאחורי המיזם לתכנן את המודל העסקי שיעמוד מאחוריו. המודל העסקי המיוצג באותה תוכנית עסקית הוא למעשה מרכיבי ההכנסות עליו מבוסס המיזם והסבירות להשגתם.

על אף שפעמים רבות נדמה כי קל למצוא רכיבים אלה, הרי שהמציאות מוכיחה, כי על מנת להצליח בתכנון המודל העסקי שיופיע באותה תוכנית עסקית, יש להקפיד לבחור רכיבים מציאותיים וברי השגה, התואמים את מדיניות השיווק והמכירות של המיזם.  כותבים תוכנית עסקית למיזמי אינטרנט ? להלן מודלים עסקיים ייחודיים לתחום זה

מודלים עסקיים נפוצים ברשת האינטרנט

  1. מודל הכנסות מפרסום. זהו המודל האינטרנט הראשון (הקרוי גם מודל ה eyeballs) המשמש לעיתים בעת כתיבת תוכנית עסקית. העיקרון על פיו עובד מודל הכנסות פרסום, הוא כי בניגוד לכלכלה הישנה, הרי שכל שנדרש עבור מיזם אינטרנטי הוא להביא גולשים אל האתר ואלה יקבלו שירותים בחינם. יש התולים את האחריות להתפוצצות הבועה בשנת 2000 במודל זה, היות ועל מנת להגיע להכנסות משמעותיות ממנו יש להביא כמות גולשים גדולה במיוחד לאורך זמן, יעד שרק אתרים מעטים מצליחים לעמוד בו. על מנת להצליח לממש את אותה תוכנית עסקית במודל עסקי של הכנסות מפרסום, נדרשים המיזמים גם שלא להיכנס להוצאות פרסומיות גדולות מדי, מה שמקשה על הבאת גולשים אל האתר.
  2. מודל פרימיום (Fremium). זהו המודל העסקי הנפוץ באינטרנט המופיע כמעט בכל תוכנית עבודה עבור מיזם אינטרנטי. בעת כתיבת אותה תוכנית עבודה , הרי שמודל הפרימיום מחלק את הלקוחות לשניים – לקוחות free היכולים לקבל שירות או מוצר לתקופת ניסיון (free trial) במחיר מופחת או ללא עלות וכן לקוחותpremium המשלמים בעבור המוצר מחיר מלא ומקבלים את הגרסה המלאה, ללא הגבלה או פרסומות. תוכנית עסקית העושה שימוש במודל זה מאפשרת למיזם להרוויח משני הקהלים – הכנסה מפרסומות המוצגות בפני מי שהורידו את גרסת הניסיון, או הכנסה מתשלום עבור המוצר או השירות המלא, עבור מי שבחרו באפשרות זו.
  3. מודל SaaS(Software as a Service) – מודל התוכנה כשירות מאפיין כתיבה של תוכנית עסקית עדכנית ותופס תאוצה משמעותית בשנה האחרונה (בשילוב מהפיכת התקשוב בענן  – Cloud Computing). תוכנית עסקית המציגה את מודל ה SaaS, מאפשרת ללקוחות של מוצר תוכנה לשלם מנוי חודשי עבור מוצר תוכנתי במקום לרכוש רשיון קבוע (שמחירו רב). המיזם החלוץ שמימש מודל עסקי זה הינו Salesforce.com, שבזכות תוכנית עסקית סדורה הצליח למכור תוכנה לניהול מכירות לארגונים בשיטה זו ובהצלחה רבה.
  4. מודל תשלום לפי שימוש, העושה וריאציה על מודל ה SaaS. תוכנית עסקית העושה שימוש במודל זה מאפשרת ללקוח לשלם בעת כל שימוש במוצר, כתחליף לרכישת מנוי חודשי או רישיון קבוע. מודל זה מתאים למיזמים המאפשרים תשלום לפי שירות, לדוגמא – תוכנית עסקית עבור מיזם הנותן מענה לשאלות טכנולוגיות – הלקוח משלם עבור כל שאלה שישאל ותו לא.
  5. מודל שיתוף בהכנסות – Revenue Sharing. גם מודל זה מאפיין תוכנית עסקית של מיזם אינטרנטי, על פיו יכולים האתר והגולש לחלוק בהכנסות ביניהם על כל רכישה. תוכנית עסקית העושה שימוש במודל זה נדרשת לבדוק, כי הוא אכן מתאים למוצר או השירות בהם עוסק המיזם, כך לדוגמא, פועל לפיו אתר iStockPhotoהמתווך בין גולשים במכירה ורכישה של תמונות שצילמו בעצמם. בעת שאחד הגולשים מעוניין לרכוש תמונה שצילם גולש אחר, מתחלקים ביניהם האתר והגולש שצילם בהכנסה.

המחבר: בועז גרינר

הייטק אסטרטגיות – מומחים במיזמים אינטרטיים!

כותב המאמר הינו איש הייטק וותיק, יזם ובעל חברת הייטק אסטרטגיות, המסייעת ליזמים וחברות סטארטאפ לגייס השקעה, להגיע למכירות ולרווחים ואפילו לאקסיט.במידה ואתם מעוניינים ליצור קשר או לקבל פרטים נוספים, תוכלו להתקשר למשרדינו בטלפון: 072-222-1990 או למלא את טופס יצירת הקשר


צרו קשר למידע נוסף / תיאום פגישה

טלפון : 072-2511993
טלפון 2 : 072-2221990
אימייל : contact@hitechstrategies.com
Lead Source
יצירת קשר

פנו אלינו היום ונשמח לעמוד לשירותכם.

רוצים לדעת עוד? פנו אלינו היום ונשמח לעמוד לשירותכם.

לחצו אנטר כדי לצוטט