הכנת תוכנית עסקית – בואו נעשה עסק!


בניית תוכנית עסקית היא צעד הכרחי בחייו של כל עסק או מיזם. תוכנית עסקית משמשת כאמצעי המרכזי והחשוב ביותר למשוך משקיעים ושותפים חדשים לעסק שלכם, מאפשרת לכם לקבל תמונה מלאה של יכולות העסק העתידי, צרכיו והמשאבים השונים שבידיכם. לכן הכנת תוכנית עסקית היא מוצר, שחשוב להשקיע בו את מירב המשאבים והמאמצים, כדי להשיג תוצאה מרשימה, שתייצג את העסק שלכם בכבוד, ותיתן לכם מידע אמין ומקצועי על התנהלותו העתידית של העסק.

קיימות שתי מטרות עיקריות עבור בניית תוכנית עסקית:

  • הכנת תוכנית עסקית חייבת להיעשות באופן שיראה, כי המיזם המוצע למשקיעים הפוטנציאליים טומן בחובו רווח כלכלי.
  • בניית תוכנית עסקית מוצלחת תוכיח למשקיעים, שהושקעה מחשבה רבה בכל שלב בדרך למטרה, וכי תוכננה האסטרטגיה להגשמתה.

עבור שני השלבים ייעשה מחקר מקדים נרחב, ותיטווה תוכנית מפורטת, אשר תיגע בהיבטים שונים של העסק: כלכלי, שיווקי, לוגיסטי וטכני. חשוב לזכור, שתוכנית עסקית אינה רק מסמך, אלא אמצעי להעביר את החזון של המיזם המדובר על כל פרטיו. לפיכך, בניית תוכנית עסקית חשובה כמעט כמו העבודה עצמה.

הכנת תוכנית עסקית – לאילו גורמים יש להתייחס?

בתהליך של בניית תוכנית עסקית, חשוב להתייחס לגורמים פנימיים וחיצוניים, המשפיעים על העסק, על מנת לבנות את התמונה המלאה ביותר עבור המיזם. נקודות שדורשות התייחסות במהלך בניית תוכנית עסקית הן:

  • הצורך – בניית תוכנית עסקית תכיל בחלקה הראשון הצגה מעמיקה, אך מתומצתת של הצורך, שעליו המיזם צריך לענות. במסגרת הכנת תוכנית עסקית ייעשה מחקר, על מנת להציג את מאפייני הצורך, וכן מאפייניו של קהל היעד שעבורו נועד המיזם.
  • הפתרון – במסגרת הכנת תוכנית עסקית ייכתב תיאור מעמיק של ה"פתרון" המוצע לצורך המתואר, כלומר – המיזם המדובר. במסגרת תיאור הפתרון בניית תוכנית עסקית תתמקד בשאלות כמו – מהם מאפייני הפרויקט? לאילו מקרים הוא נועד? איזה שירות יינתן במסגרתו? מהם יתרונותיו על פני מיזמים דומים? וכו'.
  • שוק הלקוחות – בניית תוכנית עסקית תכלול התייחסות לשוק הלקוחות הקיים עבור הפרויקט, וכן לפוטנציאל העתידי שלו. כמו כן, הכנת תוכנית עסקית תכלול סקירה של הצרכים והפתרונות הקיימים בשוק, ולעומתם, אמירה לגבי פוטנציאל ההצלחה של העסק.
  • המתחרים – הטעות הנפוצה ביותר של יזמים, שאינם מנוסים, היא לציין בתוכנית העסקית שאין להם מתחרים. המסקנה המיידית של המשקיע הפוטנציאלי היא אחת מהשתיים: או שאין צורך אמיתי במוצר, ולכן אין מתחרים וחלופות, או שהיזמים לא בדקו בצורה מקצועית את השוק. בעת בניית תוכנית עסקית יש לצאת מנקודת הנחה, שתמיד יש מתחרים, ישירים או מוצרים חלופיים, שעונים על הצורך פחות או יותר, ושלבטח יהיו מתחרים, אם קיים שוק למוצר.
  • המודל העסקי – זהו הבסיס העסקי של תוכנית עסקית. בכל תוכנית עסקית חייבים להתייחס לאופן שבו המיזם/עסק ירוויח, כולל מקורות ההכנסה, העלויות הישירות והרווח הגולמי, תמחור של המוצר או השירות, ועל מה מבוסס התמחור – האם לפי כמות, לפי שימוש, לפי הערך הניתן ללקוח וכו'.
  • תוכנית השיווק והמכירות – בפרק הזה של התוכנית העסקית, יש לפרט כיצד ישווק המוצר, וכיצד יושגו המכירות הצפויות, מה הם ערוצי השיווק, פעילויות השיווק שיביאו את הלקוחות, אנשי מכירות ואמצעי המכירה שיגרמו לסגירת עסקאות. כמובן שתוכנית השיווק והמכירה שונה מאוד עם מדובר במכירה באינטרנט או לחילופין מכירה ישירה או באמצעות שותפים או מפיצים.
  • תכנית כלכלית – כפי שציינו מוקדם יותר, בתהליך של הכנת תוכנית עסקית, חשוב מאוד לכלול אמירה ממשית לגבי ההיבט הכלכלי. במסגרת בניית תוכנית עסקית יש להתייחס לנקודות כמו הערכה משוערת של הוצאות מול הכנסות, ותקופת זמן מוערכת להחזרת כספי המשקיעים.
  • העסק / המיזם עצמו – נוסף על כל האמור, חשוב מאוד לכלול תחת הכנת תוכנית עסקית סריקה של העסק עצמו. פרטים כמו צוות העובדים, היסטוריית החברה, החזון העסקי שלה ועוד – כל אלו יצביעו על רצינות ומקצועיות, ולכן חשובים מאוד בעת הכנת תוכנית עסקית .

לתוכניות עסקיות לדוגמא

בניית תוכנית עסקית – על אילו מקורות כדאי להתבסס?

לפחות מחצית מהעבודה במסגרת בניית תוכנית עסקית תהיה בתחום המחקר. הכנת תוכנית עסקית מתייחסת רבות למאפייני השוק הקיים, הלקוחות והמתחרים, ולכן בתהליך של הכנת תוכנית עסקית כדאי להתבסס על מקורות כגון:

  • מחקרים ומאמרים וכתבי עת מקצועיים מהתחום הרלוונטי.
  • ראיונות עם לקוחות פוטנציאליים של המיזם.
  • בדיקת השוק אצל המתחרים, מפיצים ושותפים פוטנציאלים.

בכל מקרה, הכנת תוכנית עסקית אינה עניין פשוט, וכדאי שתעשה רק על ידי מי שיש לו ניסיון קודם ומוכח בהכנת תוכניות עסקיות. מי שצריך לבנות תוכנית עסקית עבור המיזם שלו, חייב לפנות אל חברות המתמחות בבניית תוכניות עסקיות, כי רק הן מיומנות דיין לייצר תוכנית עסקית שתשיג את המטרה לשמה נכתבה.

מאמר נכתב על ידי בועז גרינר, מנהל שותף בחברת הייטק אסטרטגיות, המתמחה בהכנת תוכניות עסקיות לחברות ומיזמים.


צרו קשר למידע נוסף / תיאום פגישה

טלפון : 072-2511993
טלפון 2 : 072-2221990
אימייל : contact@hitechstrategies.com
Lead Source
יצירת קשר

פנו אלינו היום ונשמח לעמוד לשירותכם.

רוצים לדעת עוד? פנו אלינו היום ונשמח לעמוד לשירותכם.

לחצו אנטר כדי לצוטט